Temperatura w miejscu pracy. Jakie warunki musi zapewnić pracodawca?
Jednym z obowiązków pracodawcy w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapewnienie odpowiedniej temperatury. Szczególnie latem i zimą pracownicy zastanawiają się, jakie warunki powinny panować na stanowisku. Na negatywny wpływ wysokich oraz niskich temperatur narażeni są przede wszystkim pracownicy wykonujący zadania na zewnątrz. W niektórych przypadkach pracownik może wstrzymać się od wykonywania zadań.
Temperatura w miejscu pracy - regulacje
Zasady dotyczące temperatury w miejscu pracy reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zalecenia przedstawiane przez Państwową Inspekcję Pracy. Organizacja, która nie wdroży obowiązujących przepisów może otrzymać grzywnę.
Jaka powinna być minimalna temperatura w miejscu pracy?
Zgodnie z przepisami temperatura w pomieszczeniu powinna zostać dopasowana do rodzaju wykonywanej pracy z uwzględnieniem stosowanych metod oraz podejmowanego wysiłku fizycznego. W pomieszczeniu temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza jeżeli nie występują ograniczenia technologiczne. Z kolei w pomieszczeniach biurowych oraz miejscach wykonywania lekkiej pracy fizycznej temperatura powinna nie spadać poniżej 18 stopni Celsjusza.
Ustawodawcy nie określili maksymalnej temperatury dotyczącej pomieszczeń, gdzie są bardzo wysokie z uwagi na przeprowadzane procesy.
Temperatura w pracy - obowiązki pracodawcy
Głównym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków do wykonywania zadań.
Jeżeli temperatura przekracza wskazane normy należy zapewnić ogrzewanie lub chłodzenie, np. źródło klimatyzacji. Pracodawca musi również pamiętać o zapewnieniu okien i świetlików otwieranych w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz na ustawianie części otwieranych w pożądanym położeniu.
W przypadku pracy na zewnątrz stanowiska powinny zostać zorganizowane w taki sposób, żeby zapewnić zatrudnionym ochronę przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych. Zimą należy wyposażyć pracowników w odpowiednią odzież ochronną, a także przygotować pomieszczenie pozwalające na ogrzanie się oraz zmienienie ubrania.
Jeżeli praca wykonywana jest na zewnątrz przy wysokich temperaturach pracownicy powinni nosić nakrycia głowy, przewiewną odzież z długim rękawem czy odbywać regularne przerwy
w cieniu. Dobrą praktyką jest organizacja pracy w chłodniejszych porach dnia albo skrócenie czasu wykonywania obowiązków.
Warto pamiętać o konieczności zapewnienia napojów, w sytuacji gdy:
· wartość wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25°C,
· wartość wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) wynosi powyżej 1 000,
· temperatura otoczenia wynosi poniżej 10°C lub powyżej 25°C (praca na zewnątrz),
· temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C na stanowisku pracy.
Uwzględniając temperaturę napoje powinny być zimne albo gorące.
Zgodnie z przepisami pracownik może wstrzymać się od wykonywania obowiązków jeżeli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy, stwarzając bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi niebezpieczeństwem innym.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?