Jak powinno wyglądać pomieszczenie pracy zgodnie z przepisami bhp?
Przepisy bhp szczegółowo określają, jak powinny wyglądać pomieszczenia pracy. Rolą pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków oraz utrzymanie obiektów, a także przyległych terenów i elementów wyposażenia w standardzie zgodnym z zasadami bhp.
Kontrola obiektów pracy
Zgodnie z przepisami każdy obiekt powinien podlegać kontroli minimum raz w roku, podczas której sprawdza się m.in. stan techniczny elementów budynku, instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska czy instalacji gazowych.
Natomiast raz na pięć lat weryfikuje się stan techniczny i przydatności do użytkowania obiektu oraz instalację elektryczną i piorunochronną w zakresie sprawności połączeń
Pełną listę elementów wymagających sprawdzenia można znaleźć w Ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Jak powinno wyglądać pomieszczenie pracy?
Zadaniem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi bezpieczeństwa i higieny pracy. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że w przepisach pojawiają się wytyczne dotyczące dbania o oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza, zabezpieczenie przed wilgocią i niekorzystnymi warunkami cieplnymi oraz nasłonecznieniem, drganiami, a także innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.
Jeżeli w pomieszczeniu występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, pracodawca powinien zadbać o ich nierozprzestrzenianie się do innych pomieszczeń.
Pomieszczenia pracy można podzielić na:
· stałe - pracownik przebywa dłużej niż niż 4 godziny,
· tymczasowe - pracownik przebywa 2-4 godzin.
Za pomieszczenie pracy nie można uznać miejsca, gdzie m.in. pracownicy w ciągu zmiany przebywają mniej niż dwie godziny, wykonywanie obowiązków ma charakter dorywczy, prowadzona jest hodowla zwierząt albo roślin oraz w sytuacji, gdy odbywają się procesy technologiczne umożliwiające dostosowanie przestrzeni do wskazanych warunków.
Wielkość pomieszczenia pracy
Pomieszczenia pracy nie powinny znajdować się poniżej poziomu terenu poza kilkoma wyjątkami związanymi ze specyfiką branży. Nawet w wyjątkowych przypadkach należy zachować przepisy techniczno-budowlane oraz uzyskać zgodę właściwego organu.
Na każdą osobę w pomieszczeniu powinno przypadać 13 m kw. wolnej objętości pomieszczenia, 2 m kw. podłogi niezajętej przez firmowy sprzęt, urządzenia techniczne itp., a także 3 m wysokości w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, oraz 3,3 m wysokości w świetle – jeżeli w pomieszczeniu realizowane są zadania wywołujące czynniki szkodliwe.
Pozostałe podstawowe wymagania dotyczące pomieszczenia pracy
Pracodawca musi zapewnić stabilne, równe i nieśliskie podłogi, a także dostęp do światła dziennego chyba, że nie pozwala na to specyfika pracy. Jeżeli stanowisko ma być oświetlone wyłącznie za pomocą oświetlenia elektrycznego pracodawca musi uzyskać zgodę od właściwego organu. Należy również zadbać o bezpieczeństwo schodów, pomostów czy pochylni, które również nie mogą być śliskie.
Temperatura musi zostać dopasowana do specyfiki pracy. Jeżeli nie występują przeciwwskazania związane z technologią nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza. W przypadku prac lekkich oraz biurowych jest to 18 stopni Celsjusza.
Rolą pracodawcy jest również zadbanie o wymianę powietrza. Należy wykorzystać metody dopasowane do specyfiki pracy - klimatyzację, wentylację naturalną albo mechaniczną
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?